Wednesday, July 3, 2013

මගෙ ස්වීටි කෙල්ල තැඹිලි ගෙඩිය.......



(මෙය Reargate පාතාල රසිකයෙකු වන අඹ කීර්තියා විසින් ලියන ලද්දකි. අඹ කීර්තියාට VIP පාස් එකක් නැති බැවින් මෙය පස්ස ගේට්ටුවෙන් ඇතුලත් කිරීමට තීරණය කල බව සලකන්න.)

මේ ගීත විචාරයක් නොවේ, එසේම මෙහි සළකනු ලබන ගීතය සම්බන්ධයෙන් සත්‍යම වූ කරුණු අන්තර්ගත නොවීමට පුලුවන. එහෙත් පූර්ණ වශයෙන් අන්තර්ජාල‍ය ඇසුරෙන්ම පමණක් අසන්නට ලැබුණු නවීන සංගීත භාණ්ඩ හෝ නවීන ක්‍රමවේදයක් යටතේ නිෂ්පාදනය නොවුණු එහෙත් මට අනුව නූතන පන්නයේ ගීතයක් ගැන අදහස් පෙලකි.



“මගෙ ස්වීටි කෙල්ල” හි ඔරිජිනල් හඩපටය කුමක්ද යන්න මට හමුවුණේ නැත. සැබැවින්ම එය කුමක්ද යන්න ගැන සොයාගැනීමට අවශ්‍යයද නැත. සජීවි “ බජව්වක” පටිගත කොට යූටියුබ් හි දමා ඇති හඩපටය මම මෙහි ආසම කරන ගීතයයි.

පසුව ශබ්දාගාරයක පටිගත කොට ඇති ගීතය තුළ එතරම් මිහිරක් දැනුනේ නැත. මේ හඩ මෙහි ‍සැබෑ නිර්මාණකරුවාගෙම දැයි දන්නෙ නැත. එය සැබෑ නිර්මාණකරුවාගේ නොවේ නම් ඔහු මා වරදවා ‍වටහා නොගනීවි යැයි පූර්ව විශ්වාසයක පසුවෙමි.

ගීතය ගැන මගේ තිබෙන කැමැත්තටත් වඩා මා කැමති වන්නේ ඒ වටා ඇති කාරනාවන්ටය. ඉන් පළමු කාරණය මෙම ගීතයේ අයිතියයි. විවිධ පිරිස් විසින් තමන්ගේ යැයි කියා නම දාගන්නට දරණ ලද උත්සාහයන් ගණනාවක් අන්තර්ජාලය පුරාවට දක්නට ලැබුණද, මා පෙර සදහන් කළ වීඩියෝවේ වන හඩට වඩා මම කැමති හඩක් සොයාගැනීමට නොහැකි විය. ඒ අතර කැමති කැමති අය තම තමන්ගේ නම් දාගන්න උත්සාහ කරන අතරතුර මෙතෙක් කාලයක් කොපිරයිට්ස් සම්බන්ධයෙන් වන ප්‍රශ්ණයක් මතුවීද නැත. (ඉදිරියට කුමක්වේ දැයි කිව නොහැක) අන්තර්ජාලය විසින් විශ්වීය අත්දැකීම් සමීපකරදෙන තත්ත්වයක් තුළ ඊට සීමාකම්පාමින් සිටින කොපිරයිට්ස් හා කතෘත්වය තුළ හිර නොවීම මෙහි නිර්මාණකරුවාගේ ජයග්‍රහණයකි. මේ නිසාම විවිධ හඩවල් හරහා ගීතය ගායනා කිරීමට ඉඩසැලසී ඇතිවාක් මෙන්ම, ගීතයේ රූපරසය උද්දීපනය කිරීම සදහා විවිධාකාරයේ රූපරචනා ඉදිරිපත්ව ඇත‍.


මෙම ගීතය මෙන්ම, එහි වන රූප රචනාද තාක්ෂණික වශයෙන් උසස් යැයි සැළකිය හැකි නෙවේ. එසේ වුවද ඊට තාක්ෂණික වශයෙන්,සංගීත භාණ්ඩ ‍හෝ පටිගතකිරීම් වලින් උසස්බවක් එක්කිරීමට යෑම මට අනුව අසාර්ථක උත්සාහයකි. ලංකාවේ අන්තර්ජාලයට පිවිසෙන, ඒ ඇසුරුකොට නිර්මාණකරනයේ යෙදෙන බහුතර පිරිස තාක්ෂණයට හෝ ගුණාත්මක අතින් ඉහළ භාණ්ඩ ඇසුරුකිරීමට ඉඩහසර ලැබෙන පිරිස නොවේ. එසේ වූ පමණින් ඔවුන්ගේ නිර්මාණාශීලී බව අඩුකොට තැකිය හැකි නොවේ. පසුගිය කාලය පුරාවට නිර්මාණශීලි හෝ වින්දනාත්මක යැයි පැවසෙන ගීත නිර්මාණවල පවතිනුයේ ඔවුන් සතුව පවතින තාක්ෂනයට වන විවෘතභාවයත්, තමන්ගේ වන ක්‍රය ශක්තියත් පමණි. උදාහරණයක් ලෙස “මගේ ස්වීටි කෙල්ල” ගීතයත් “ අද අපේ තාත්තා” ගීතය අතර සංසන්දය කිරීමක් කිරීමට මම ආරාධනා කරමි.


‍ලෝකය නිර්වචනය කිරීමට උත්සාහ කළ දාර්ශනිකයින් මානව ඉතිහාසය පුරාවට සටහන් තැබුවාට වඩා වැඩි උත්සාහයන් ප්‍රමාණයක් පසුගිය වසර කිහිපය පුරාවට සමාජජාල වෙබ් අඩවි පුරාවට ලොව පුරා සාමාන්‍ය පුරවැසියන් විසින් ගත් උත්සාහයන් එදිනෙදා අප විසින් අත්දකිමින් සිටිමු. ලෝකයේ නිශ්චිත සමාජ පංතියක් විසින් පරිහරණය කරමින් ආරක්ෂිත පුස්තකාලවල ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී නොවුණු දැනුම් පද්ධතීන් පුරවැසිකරණයට ලක්වෙමින්, දැනුම තවදුරටත් ප්‍රභූ ආයුධයක් බවට පත්නොවනවා මෙන්ම සංගීතය සම්බන්ධයෙන් වන ප්‍රභූ ආධිපත්‍ය, භාතිය සන්තුෂ්වාදී ක්‍රය ශක්තිය මතට විතැන් නොවීමටත්, එහි නිර්මාණශීලීභාවය ලංකාවට සාපේක්ෂව පුරවැසිකරණයට ලක්වීම සම්බන්ධයෙන් වන හොදම උදාහරණයක් ලෙස “මගේ ස්වීටි කෙල්ල” මම දකිමි.

“මගේ ස්වීටි කෙල්ල” ඉදිරිගාමී ගීතයක් ලෙස මා දකින්නේ බිහිවීම හා ප්‍රචාරය සම්බන්ධයෙන්ම පමණක්ම සැළකිල්ලට ගැනීමෙන් නොවේ. එහි වචනද, සංගීතයද ප්‍රභූත්වයට අභියෝග කොට ඇත.

නන නාන නාන නාන නාන නාන නා.......
මගේ ස්වීටි කෙල්ල තැඹිලි ගෙඩිය රත්තරං
මම ආදරෙදි ඔයාට ලොවෙත් නැති තරම්...

තමන් ආදරය කරන කාන්තාව වෙනුවෙන් ආදරය ප්‍රකාශ කිරීමට කොතරම් සෞන්දර්යාත්මක ක්‍රමවේද ඇතත්, ඒවායේ සෞන්දර්යාත්මක බව තුළ අවංකභාවය රැදී තිබෙනවාද යන්න ගැටළුවකි. ලොවෙත් නැති තරම් ආදරය කිරීම එක් පසෙකින් තමනගේ ආදරයට අවංක වනවා මෙන්ම තත්කාලීන සමාජයේ තරුණ ආදරය ප්‍රකාශ කිරීමක්ද වෙයි. මෙය ඇසුණු සැණින් මේරියන්ස් සංගීත කණ්ඩායමේ නලීන් පෙරේරා ගැයූ “පැණි කොමඩු ගෙඩිය, කැකිරි පලුව සුන්දර ගම්මානේ - මගේ හිඹුටු මිටිය, මිහිරි මැණික අතිසුන්දර දීපේ” වචන‍ පෙළ මතකයට නැගුණා. සාහිත්‍යමය වශයෙන් මිනිස් හැගීමක් ප්‍රකාශ කිරීමෙදි අවසාන වශයෙන් එය මනුෂ්‍ය හැගීමට සමීප වෙන්න නොහැකි නම් එය වින්දනය කිරීමට අපහසු වේ. මේ ගීත දෙකේම පද පෙළ වල ඇති වචන පෙළ සාහිත්‍යමය වශයෙන් විචාරය කෙසේ වෙතත්, හිතේ තිබෙන ප්‍රකාශ කළ නොහැකි හැගීමක් සමග බද්ද වෙනවා යන්න ම‍ගේ අදහසයි.

මේක සිරා කරපු මගේ ප්‍රථම ලව් එක
මම බොක්ක වුණත් දෙන්න හිටියේ ඈ හට
දැනුයි මට හැගෙන්නෙ ඈ ගැලෙව්වෙ මගෙ දත
අද කණේරු ඇට කන්න හිතෙනවා මට
කියලා වැඩක් නෑ - නින්ද යන්නෙ නෑ
මේවා හිතලා හිතලා මගේ නාඩි වැටෙන්නෑ
මං කට්ට කාලා දා ගත්තු කෙල්ල යාළු
ආයේ මාව හම්බවෙන්න එන්නෙ නෑළු

මේ වචන තේරුම් ගැනීමට සාහිත්‍ය ව්‍යායාමයක් අවශ්‍ය වන්නේ නැත. අනෙක් අතට එසේ බරපතල සාහිත්‍ය භාවිතාවන් සහිත වූ ගොඩනැගීම් ඉරිතලා පොළොවට සමතලාව ‍ගොස් ඇත. ඒ අතින් වචන වල ගීතවත් බවත්, අවංක බවත් මෙන්ම ඒ හා බද්ධ වීමට ඇති හැකියාවත් මම අගය කරමි.

මං ළග බොරු නෑ - බොරු මවලා කියන් නෑ
සුරංගනා කතා කියලා රවට්ටන්නෙ නෑ
මං කට්ට කාලා දා ගත්තු කෙල්ල යාළු
ආයේ මාව හම්බවෙන්න එන්නෙ නෑළු

තමන් පෙම්වතා ලෙස සුදුසුකම් ලෙස දක්වන “නෑ” තත්ත්වයන් පිළිබදව වන සදහන මේ ගීතය පුරාවට ඇති වචන වලින් මා කැමතිම කොටසයි. තමන්ට ඇති “දේවල්” පිළිබදව උත්කර්ෂයට නංවමින් ප්‍රකාශ කරමින් සිටින සමාජයක “නෑ” යනුවෙන් ප්‍රකාශ වීමම මට අනුව රැඩිකල් යෝජනාවකි. පවතින අර්ථක්‍රමය මතින් භාණ්ඩ වෙත සියළු දේ ලඝු කරමින්, තමන් තුළ වන “භාණ්ඩ හීනමානය” ප්‍රකාශ කිරීමට සියළුම තත්ත්වයන් පාවිච්චි කරමින් සිටින අවධියක තමන් පෙම්වතෙකු ලෙස නිශේධනීය කරුණු නැති අයෙක් බව පමණක් මේ පෙම්වතා සදහන් කරයි. වත්මන් පෙම්වතුන්ගේ බොරුකාර මවාපෑම් හමුවේ අසරණවන පෙම්වතියන් ගණයට සිය පෙම්වතිය පත්නොවන බව මෙකී පෙම්වතා පොරොන්දු වෙයි. තරගය හමුවේ මිය යනවාට වඩා ජීවත්වීමම කොතරම් අගනේද?

මෙම ගීතයේ යූටියුම් වීඩියෝව තුළ ගීතය අවසානය වෙනතෙක් පටිගත කොට නැත. තවත් පටිගත කිරීම් වලදී යම් යම් වචන කොටස් එකතුව ඇතිව තිබුණත් එය නිවරැදිම කොටස්ද යන්න හරියද නොදන්නා නිසා එම කොටස් එකතුකරන්නේ නැත.

මෙම ගීතය සම්බන්ධයෙන් වන සත්‍ය තත්ත්වය පිළිබදව කරුණු මෙම ලිපියෙහි කමෙන්ටු ලෙස පළකිරීමට පුළුවන. නිශ්චිතවම සත්‍ය යැයි ඔප්පුවන කරුනු ඇත්නම් ඒවා ‍මුල් ලිපියෙහි අන්තර්ගත කිරීමට වුවද මම එකග වෙමි.

ඉහත මා සදහන් කර ඇති පරිදිම මෙම ගීතය සිංහල සයිබර් කලාවේ එක්තරා සන්ධිස්ථානයක් සළකුණු කරයි. සැබැවින්ම සයිබර් ගීතයක ලක්ෂන මෙම ගීත නිර්මාණය තුළ අන්තර්ගතව ඇත. තනි පුද්ගල උද්දීපනය පමණක් කේන්ද්‍රගත වන වෙළද කලාවකට වඩා සාමූහික කලා නිර්මාණයක් දායක කිරීම එකී ලක්ෂණ පුහුණු කිරීම සදහා මෙම නිර්මාණ රසවින්දනය කරන්නන්ට මෙන්ම සයිබර් නිර්මාණකරුවන්ටද වන ආදර්ශයකි, කලාවේ මූලයන් පිලිබදව නැවත සිහිගන්වන්නකි.

11 comments:

  1. HARIMA SHOAK, HARIMA LASSANY.

    ReplyDelete
  2. //මගේ ස්වීටි කෙල්ල තැඹිලි ගෙඩිය රත්තරං
    මම ආදරෙදි ඔයාට ලොවෙත් නැති තරම්... //

    හික්... ඒකාලෙ ගුවන්විදුලියට සරල ගී රචනාකළ උන්නැහෙ කෙනෙක් මේ පද රචනය කියෙව්වනම් කලන්තෙ දාලා වැටෙනව.

    ReplyDelete
  3. ඔය සින්දුව තියෙන මා දුටු අව්‍යාජම බජව්ව මේකයි. සවුන්ඩ් ට්‍රැක් එකට දාපු බජව්වක්.

    අහන්න කලින් කියන්නම් මේ ක්ලිප් එකේ මා කිසි වරදක් දකින්නේ නෑ.

    http://youtu.be/9oqVt0xj8gY

    !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. APPE ME APE KAKKA MAHATTAYA NEDA, ARA PUKA, JOKKU, CHOO, JEE PADA WAGE, ,TOPICS GENA HARA BARA KATHA LIYANNE.

      Delete
    2. ඔව් ඉතිං. හලාල්, ජනගහන ජිහාඩය, උපත් පාලනය වගේ හර බර කුනුකතා ලියන්න ඔහෙල ඉන්නවනේ

      Delete
  4. මේක සිරාම සින්දුවක්. මේ කියල තියෙනව වගේ පොර මේනියාව නැති සින්දුවක්. ඒකයි වටින්නෙ.

    ReplyDelete
  5. මරු! ඔය නෑ කියන කෑල්ල එදා මෙදා තුර සින්දු ගාණක තියෙන නේද?

    ReplyDelete
  6. ටිකයි , හොඳයි. ස්තුතියි චාර්මි.

    ReplyDelete
  7. අද කාලේ තෙරෙන වචන වලින් කරල තියන සරල පද ගැලපීමක්!

    සංගීතයට සීමාවක් නෑ ලුනේ...

    ReplyDelete